Blog: lesgeven aan de opleiding Orthomoleculaire Voedingsleer en Therapie

Door: Docent Lianne Maan

Het mooie aan lesgeven vind ik dat je bijdraagt aan de persoonlijke groei van mensen. Je biedt nieuwe inzichten en geeft handvatten om deze inzichten in de praktijk te kunnen brengen. Dat draagt bij aan inspiratie en motivatie.

Bij de Opleiding Orthomoleculaire Voedingsleer & Therapie van Stichting Educatie Atrium Innovations heeft elke docent zijn eigen specialisatie. Vrijwel allemaal met een universitaire (para)medische opleiding en zonder uitzondering gespecialiseerd in het vakgebied waarin hij of zij lesgeeft. Hierdoor krijg je alleen les van de meest ervaren docenten met de meest specifieke en actuele kennis. Omdat de docenten in hun dagelijks werk met het betreffende onderwerp bezig zijn, kunnen zij goede voorbeelden uit de praktijk geven. En dat helpt bij het leerproces.

Mijn achtergrond ligt in de diëtetiek en de gezondheidswetenschappen. In mijn werk verdiep ik me in de wetenschappelijke literatuur op het gebied van orthomoleculaire voeding en therapie. Bijna dagelijks gaat er een nieuwe wereld voor mij open waarin ik meer leer over het effect van voeding en voedingsstoffen op de gezondheid. De wetenschap lijkt hierin oneindig. Ik heb mij gespecialiseerd in het lezen en interpreteren van deze wetenschap en in het ombuigen van informatie naar een (orthomoleculair) voedingsadvies. Vanwege die specialisatie geef ik bij de Opleiding les in Evidence Based Nutrition. Met deze les wil ik je inspireren en interesseren in de oneindige mogelijkheden die de wetenschappelijke literatuur te bieden heeft, wat helpt bij het maken van een persoonlijk voedings- en suppletieadvies. Mijn uitgangspunt is de driehoek van het Evidence Based werken. Hierin komen altijd deze invalshoeken terug: 1. de toestand van de cliënt, 2. het beschikbare bewijsmateriaal en 3. de voorkeuren van behandelaar en cliënt. Wanneer je, uiteraard naast je kennis van de fysiologie en pathologie, deze drie invalshoeken meeneemt in je uiteindelijke voedings- en suppletieadvies, is je kans van slagen verreweg het grootst.

Soms kan het zoeken en vinden van betrouwbaar bewijsmateriaal voor de juiste behandeling lastig zijn. Daarom besteed ik een groot deel van de les aan vaardigheden, tools en mogelijkheden die je hierbij helpen. Deze kennis en vaardigheden worden direct toegepast in de praktijk en dat geeft de perfecte start voor het schrijven van de paper.

Voor sommigen is de les Evidence Based Nutrition best spannend omdat zij zich in nieuw vaarwater begeven. Wetenschappelijk onderzoek wordt vaak gezien als moeilijke, Engelstalige teksten, met rare cijfers en niet te begrijpen conclusies. Maar wanneer blijkt dat er na de les voor mijn studenten een nieuwe wereld open is gegaan, en ze inzien dat ze hier zo veel meer uit kunnen halen, is ook mijn missie geslaagd: dan heb ik mensen laten groeien.